Skanva garanti
Hva dekker garantien hos Skanva



Opptil 10 års garanti
Hos Skanva får du opptil 10 års garanti på alle våre produktserier ved levering og montering i Norge.
Vi yter opptil 10 års garanti under forutsetning av at elementene fra din bestilling monteres i henhold til Skanva sin monteringsveiledning og vedlikeholdes i henhold til instruksene i Skanva sin bruks- og vedlikeholdsanvisning,se her.


Garanti
Garantiperioder
Vi oppdaterer løpende vår garantierklæring for å sikre at garantien vår alltid følger gjeldende bestemmelser. Derfor finnes det ulike garantiperioder, avhengig av når du har bestilt din ordre.
Garantiperiode |
Element |
Glass |
Beslag |
Ordrer fra 1. februar 2024 |
10 år |
5 år |
10 år |
Ordrer fra d. 4. marts 2015 til og med d. 31. januar 2024 |
10 år |
5 år |
2 år |
Ordrer frem til og me d. 3. marts 2015 |
5 år |
5 år |
2 år |
Garantiperiode |
Element |
Glas |
Beslåning |
Ordrer fra 1. februar 2024 |
10 år |
5 år |
10 år |
Ordrer fra d. 4. marts 2015 til og med d. 31. januar 2024 |
10 år |
5 år |
2 år |
Ordrer frem til d. 3. marts 2015 |
5 år |
5 år |
2 år |


Utvidet garanti
Utvidet garanti
Som forbruker har du alltid 5 års reklamasjonsrett i henhold til kjøpsloven, men hos Skanva gir vi deg mulighet til å reklamere i opptil 10 år med vår utvidede garanti.
Vår utvidede garanti gjelder følgende:
-
Tre-elementer: 10 års garanti på tredelen
-
Tre/alu-elementer: 10 års garanti på tredelen og alu-klimaskjermen
-
PVC-elementer: 10 års garanti på PVC-profiler
-
Glass: 5 års garanti, i henhold til gjeldene krav i vindusglassindustrien i Norge.
-
Beslag: 10 års garanti på beslag*
-
Yale Doorman: 2 års reklamasjonsrett
Vi gjør oppmerksom på at produktgarantien kun gjelder produksjonsfeil og ikke feil som oppstår som følge av f.eks. monteringsfeil på dører eller manglende vedlikehold.
Skanva AS eller Yale kan ikke holdes ansvarlige for eventuelle tap på grunn av at Yale Doorman ikke fungerer, uansett om det er direkte eller inndirekte følgeskader. Skanva AS tester døren og håndtakets funksjoner før døren sendes fra fabrikken. Skanva AS kan ikke holdes ansvarlig for funksjonaliteten til tredjeparts-apper og yter ikke support angående tilknyttede apper, oppsett, WiFi, Bluetooth, programvare eller annen support for Yale Doorman.
*Ved defekt beslag etter 5 års reklamasjonsrett sendes en ny del, men det tilbys ikke utskifting av disse. Den utvidede garantien kan brukes en gang pr element.
De første 5 år av garantien gjelder reglene for reklamasjonsrett i henhold til kjøpsloven. Etter de lovpålagte reklamasjonsretts år så dekker vår utvide garanti kostnadene for levering av nye deler og eventuelt nytt element om det er eneste mulige løsning. Det dekkes ikke kostnader til arbeid, levering, følge skader på grunn av feil eller andre kostnader du måtte ha.
Ved montering av elementer i EU gjelder ikke den utvide garantien, i reklamasjonsperioden som er inntil 5 år etter levering så sender vi nødvendige reservedeler til utbedring til din ønskede adresse i Norge slik at du selv står for frakt av deler, utbedringen og kostnadene for arbeidet i utlandet.
Reklamasjon
Rettidig reklamasjon
Reklamasjonen må meldes rettidig inn til Skanva AS på skrift via serviceformular for at garantien skal gjelde:
-
Transportskader: Kjøpers ansvar å kontrollere ved mottak. Skader skal anmerkes fraktbrev ved varemottak og umiddelbart varsle Skanva AS. Anbefales innen 24 timer etter levering, men alltid før montering og ibruktakelse.
-
Synlige produksjons- og materialfeil samt mangler: Senest 2 måneder etter levering, samt før montering og ibruktakelse.
-
Funksjonsfeil og senere oppdagede materialfeil: Må meldes senest 2 måneder etter at feilen er oppdaget, må meldes inn til Skanva innen utløp av garantiperioden.
Serviceformularet finner du her
Feil
Utbedring av feil
Dersom produksjonsfeil og/eller materialfeil kan avhjelpes på en forsvarlig måte ved reparasjon/delvis utskifting, vil Skanva velge denne løsningen. Reparasjonen/delvis utskifting skjer i dette tilfellet uten beregning. Ved enkle utbedringer som kan utføres av bruker dekkes kun reservedeler. Ved levering av reservedeler som hengsler, låser, sprosser, glasslister osv. kan design avvike fra opprinnelig levert, men skal innholde tilsvarende funksjon som opprinnelig levert. Det kan være avvik og nyanseforskjeller i maling, glass, aluminium osv.
Vi vurderer omfanget av skaden, om feilen/mangel ikke kan utbedres, løses saken med et nytt element. Ved løsning som krever nytt element vil Skanva skifte ut med tilsvarende produkter(produktendringer kan forekomme) som i den originale bestillingen. Det dekkes ikke følgeskader eller andre arbeider som utføres som malerarbeid, foringer/listing/omramninger, tapetsering osv. ved utbedring i en garantisak.
Det dekkes ikke kostnader til eventuelt kraner, stillaser eller andre hjelpemiddler for å utbedre skader/mangler. Det dekkes ikke ekstra kostnader til frakt når erstatningsproduktet ikke kan fraktes frem til adressen med standard lastebil ca 16,5 meter lang, 4 meter høy og 2,55 meter bred med vippelem på et jevnt og fast underlag. Om elementene er montert annet sted enn det opprinnelig leveringsstedet av opprindelig ordre kan transport- og fraktkostnader, samt eventuelt ekstra reisetid faktureres kunde i forbinnelse med reklamasjons og servicesaker. Bygningsmessig arbeid utført av fagfolk, som tømrerarbeid, malerarbeid, murarbeid, VVS-arbeid osv., skjer på kundens egen regning.
Skanva dekker ikke kostnader til demontering eller montering av erstatningsprodukt, samt eventuelle ekstra arbeidskostnader i forbindelse med ombygging/utbedring av skader eller varer ved reklamasjoner innrapportert mer enn 5 år etter leveringsdatoen.
Skanva AS sitt ansvar for skader og mangler omfatter kun produktet, gjelder ikke annet enn leverte produkt.
Skanva AS dekker ikke utgifter og fakturaer som ikke er skriftlig akseptert fra Skanva AS på forhånd.
Frist
Foreldelsesfrist
Har du brukt din reklamasjonsrett og fått reparert en feil på varen, trer reglene om foreldelse i kraft. Det betyr at du har tre år til å klage hvis den samme feilen oppstår igjen.


Ugyldig reklamasjon
Ugyldig reklamasjon
Garantien gjelder ikke hvis feil eller mangler skyldes feilaktig montering, bruk av ekspanderende skum, manglende eller utilstrekkelig vedlikehold eller feil bruk av produktet. Se bruks- og vedlikeholdsinstrukser.
Det skal bemerkes at den forventede levetiden før korrosjon oppstår på beslag, vil variere avhengig av bruksområde. I spesielle miljøer, spesielt områder med saltluft, vil den utvidede garantien ikke gjelde. Garantien gjelder heller ikke hvis feilen skyldes feilaktig oppbevaring. Se oppbevaringsinstrukser festet på pallen ved levering. Glassfeil skal være synlig og vurderes etter besiktelse fra minimum 2 meters avstand i normalt dagslys, og maksimum 30 graders vinkel.
Garanti og reklamasjonsrett omfatter heller ikke:
-
Manglende normalt vedlikehold som justering av hengsler og rammer
-
Skader som følge av manglende vedlikehold som f.eks. maling ved behov (elemenene skal kontrolleres 2x pr år av kunde, vedlikeholdes umiddelbart ved behov)
-
Finpuss og små oppklaringer i treet
-
Generelt må avvik på opptil 2 mm aksepteres på produkter i furu og tre/alu
-
PVC elementer og/eller PVC deler(glasslister, sprosser osv.) kan utvide/trekke seg sammen etter temperatur, kan gi tidvis avvik på opptil 5mm
-
Eventuelle følge kostnader eller tapte inntekter som følge av feil eller skader.
-
Ved dører og vinduer som leveres umalt, kan garantien ikke gjøre seg gjeldende.
-
Tre er et naturmateriale, så det er et levende materiale som vil jobbe, slik at sprekker i tre, samlinger og maling kan oppstå, dette må vedlikeholdes raskest mulig av kunde.
-
Malte produkter som i utgangspunktet er levert i samme fargekode kan ha fargenyanser. Dette er ikke reklamasjonsberettiget.
-
Uttrekkinger fra kvister, oppkoking av kva eller bobler i malingen
-
Inntrengning av vann i bunnen av stalldører og innoverslående elementer
-
Byggningsmessig arbeid som kreves utført til nærliggende bygg komponenter, foringer, lister, omramninger, maling, tapetsering osv. i forbinnelse med utbedring av garanti sak.
-
Kondens utvendig og innvendig på glass
-
Garantien gjelder ikke hvis det er foretatt konstruksjon- eller andre endringer på elementene uten nærmere avtale med Skanva AS.
-
Skader forårsaket av ytreforhold som ekstremvær, spesielle nedbørsforhold og vindforhold, ulykker og feil bruk
-
Trykkbrudd av glass – ved montering over 800 moh uten at det er bestilt med trykkutjevningsventil, eller at det kan dokumenteres trykkutjevning av glassmester på monteringstidspunktet.
-
«Roller Wave» og «Roller pick-up» og «Brewster striper» i glass er ikke dekket av garantien da det kan oppstå i produksjon av glass –svekker ikke glassets ytelse.
-
Termiskbrudd på glass dekkes ikke av garantien, dette er normalt dekket av din husforsikring
-
Slitasjeskader på tetningslister, da tettningslister er en slite del som bør skiftes ved jevne mellomrom.
Kundes ansvar
-
Kontrollere at alt er korrekt og uten skader før montering
-
Vask vinduene/dørene med mildt såpevann minimum 2 ganger per år.
-
Kontroller maling og funksjon av vinduene/dørene minimum 2 ganger per år, utbedring utføres umiddelbart ved behov
-
Alle hengsler, låsepunkt og bevegelige deler skal oljes minimum 2 ganger pr år
-
Kontroller tetthet, samt om det er behov for justeringer minimum 1 gang pr kvartal.
-
Alle produkter i tre skal males minimum hvert 5 år, men det skal generelt vedlikeholdes oftere ved annen farge enn hvit.




Vår garanti omfatter*
Garantien gjelder utelukkende for produkter som befinner seg i Norge når garantien gjøres gjeldende.
*Garantien gjelder for bestillinger bestilt etter 1/1-2018 – Bestillinger før denne datoen dekkes av garantien gitt ved bestilling – Se din ordrebekreftelse.
Vinduer og ytterdører i Tre eller Tre/Alu
10 års garanti på vinduer og ytterdører i Tre eller Tre/Alu levert i Norge*.
*Garantiperioden for Yale Doorman er 2 år.
Vinduer og ytterdører i PVC/Plast
10 års garanti på vinduer og ytterdører i Pvc/Plast levert i Norge. Dog 5 års garanti på maling/folie på Pvc/Plast.
Ruter
Termoglas dekkes etter vilkår og vurderingskrav i "Glassindustriens garanti mot visuelle feil mellom glassene", og vi gir 5 års garanti mot punkteringer. Termisk brudd/eksplosjon dekkes ikke av garantien. Les evt. mer her
Forutsetninger for 10 års garanti
For at vår 10 års garanti skal gjelde, må nedenstående forutsetninger være oppfylt:
- Elementene må være montert korrekt.
- Elementene skal vedlikeholdes normalt - dette betyr at overflatebehandlingen kontinuerlig opprettholdes i forbindelse med skader og nedbrytning av maling og som beskrevet i vår veiledning. Bevegelige deler skal smøres årlig.
Se hvordan du vedlikeholder dine vinduer og ytterdører her - Alle våre garantier gjelder i Norge.


Oppbevaring
Vær oppmerksom på at plastfolien skal fjernes så raskt som mulig etter levering for å opprettholde garantien.
Vinduer og dører skal oppbevares korrekt frem til de skal monteres, ellers bortfaller garantien. Alle elementene skal beskyttes mot fukt, direkte sollys, smuss og skitt. Elementene oppbevares best innendørs eller under tak på fast, jevnt underlag. Ved oppbevaring utendørs, skal oppbevaringen være kortvarig. Elementenes topp og sider skal dekkes til med vanntett presenning, som er festet forsvarlig med tanke på vind og vær, samtidig som det er sirkulasjon i luften under presenningen.
NB! Emallasjen fra fabrikken er kun beregnet til å beskytte elementene under transport fra fabrikk til mottaker, den er ikke beregnet til tildekning over tid. Produktskader forårsaket av ukorrekt oppbevering dekkes ikke av produktgarantien.




Termisk brudd/sprengning
Hvis du opplever at vindusglasset får en sprekk/sprekker som starter fra kanten av ruten, og du lurer på hvordan dette kunne skje, kan én av forklaringene være et termisk brudd, også kalt termisk sprengning.
Termiske brudd/sprengninger kan skje når det oppstår temperaturforskjeller mellom forskjellige soner på rutens flate, slik at det dermed oppstår trekkspenninger i glasset. Den kritiske grensen for de forskjellige glasstypene og kvalitetene varierer mye og kan starte fra 40–50 grader C.
Nedenstående øker risikoen for termisk brudd
- Dersom overbygg gir delvis skygge på glassfasaden
- Dersom påklebet folie dekker deler av glassflaten
- Dersom gardiner, persienner og lignende er montert tett inntil glassflaten.
- Dersom puter og møbler er plassert tett inntil glassflaten.
- Dersom varmekilder som panelovner, vedovner og gassvarmere er plassert tett inntil glassflaten.
Termiske brudd uansett form dekkes ikke av vår garanti.
Vedlikehold
Her kan du laste ned detaljerte veiledninger for vedlikehold av dine nye vinduer eller ytterdører. Det er forskjell på hvordan du skal vedlikeholde elementene, avhengig av om de er i tre, tre/alu eller plast. Derfor må du velge den veiledningen som passer til vinduet eller døren du har.


Garantibetingelser
1.
Såfremt man innenfor garantiperioden beregnet fra produktionstidspunktet, dog senest 3 måneder etter at manglene er oppdaget, reklamerer over fabrikasjonsfeil og/eller materialfeil, gir garantien deg de rettigheter overfor garantigiveren som fremgår av pkt. 2. Om nødvendig påhviler det deg å dokumentere produktets leveringstidspunkt.
2.
Såfremt fabrikasjonsfeilen og/eller materialfeilen kan avhjelpes på forsvarlig vis ved en reparasjon/delvis utskiftning, vil garantigiveren velge denne løsningen. Reparasjon/delvis utskiftning skjer i dette tilfellet uten kostnad. Såfremt det berettiget reklameres over fabrikasjonsfeil og/eller materialfeil innenfor den i pkt. 1 nevnte tidsperioden, forplikter garantigiveren seg til uten beregning å levere et nytt produkt. Garantigiveren dekker likevel ikke garantiomkostninger ved avmontering av det gamle produktet samt montering av det nye produkt og heller ikke eventuelt følgearbeid i forbindelse med utskiftning av produktet, fordi dette ikke er omfattet av denne garantien.
Hvis produktet på reklamasjonstidspunktet ikke lenger er i produksjon, er garantigiveren berettiget til i stedet å levere et annet tilsvarende produkt.
3.
Denne garantien omfatter ikke fabrikasjonsfeil og/eller materialfeil på termoruter. I slike tilfeller gjelder imidlertid termorutefabrikantens garanti. I dette tilfellet henvises det til Visuelle kvalitetsavvik i termoruter. Les mer her
Denne garantien gir deg ikke ytterligere rettigheter enn dem som er beskrevet i pkt. 2.
4.
Såfremt du ønsker å reklamere over fabrikasjonsfeil og/eller materialfeil, skal dette skje senest 3 måneder etter at feilen er konstatert eller burde være konstatert. Reklamasjonen skal skje via vår hjemmeside.
5.
Denne garantien kan ikke gjøres gjeldende hvis de påberopte fabrikasjonsfeilene og/eller materialfeilene skyldes feilaktig montasje, bruk av ekspanderende skum, manglende eller utilstrekkelig vedlikehold eller feil betjening.
Når det gjelder trevinduer og tredører som er overflatebehandlet fra fabrikkens side, henvises oppmerksomheten spesielt på vedlikeholdelsesveiledningen samt beskrivelsen ”Forventet utfall av industrielt overflatebehandlede treelementer (Bilag 14 i VinduesIndustriens Tekniske Bestemmelser).
Garantiperioden for Yale Doorman er 2 år.
Vær oppmerksom på at produktgarantien kun gjelder produksjonsfeil og ikke feil som har oppstått på grunn av monteringsfeil eller manglende vedlikeholdelse. Skanva A/S eller Yale kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle tap som skyldes at Yale Doorman ikke fungerer. Uansett om det er direkte eller indirekte følgeskader.
Skanva A/S tester funksjonene til døren og håndtaket innen døren sendes fra fabrikken.
For oppsett av brukerkoder, nedlastning av apper og andre funksjoner, se brukerinstruksjoner, videoer og annet materiale på https://yalehome.se/dk/. Skanva A/S kan ikke holdes ansvarlig for funksjonaliteten til tredjepartsapper og gir ikke støtte angående tilhørende apper, oppsett, Wifi, Bluetooth, software eller annen support på Yale Doorman.
6.
Garanti- og reklamasjonsretten omfatter ikke: Vanlig etterarbeid, som justering av hengsler og rammer, finpussing og små rifter i treet, svetting fra kvist, oppkoking eller bobler i malingen. Inntrenging av vann i bunnen av halvytterdører og innadslående ytterdører mellom dørramme og dørstokk ved montering på utsatte steder. Spesielle nedbørsforhold og vindforhold er heller ikke omfattet av reklamasjonsretten og garantien.