Garanti

10 års garanti10 års garanti

Vår garanti omfatter*

Garantien gjelder utelukkende for produkter som befinner seg i Norge når garantien gjøres gjeldende.

 

 *Garantien gjelder for bestillinger bestilt etter 1/1-2018 – Bestillinger før denne datoen dekkes av garantien gitt ved bestilling – Se din ordrebekreftelse.

Vinduer og ytterdører i Tre eller Tre/Alu

10 års garanti på vinduer og ytterdører i Tre eller Tre/Alu levert i Norge*.

 

*Garantiperioden for Yale Doorman er 2 år. 

 

Vinduer og ytterdører i PVC/Plast

10 års garanti på vinduer og ytterdører i Pvc/Plast levert i Norge. Dog 5 års garanti på maling/folie på Pvc/Plast.

Ruter

Termoglas dekkes etter vilkår og vurderingskrav i "Glassindustriens garanti mot visuelle feil mellom glassene", og vi gir 5 års garanti mot punkteringer. Termisk brudd/eksplosjon dekkes ikke av garantien. Les evt. mer her

Forutsetninger for 10 års garanti

For at vår 10 års garanti skal gjelde, må nedenstående forutsetninger være oppfylt:

 

  • Elementene må være montert korrekt.
  • Elementene skal vedlikeholdes normalt - dette betyr at overflatebehandlingen kontinuerlig opprettholdes i forbindelse med skader og nedbrytning av maling og som beskrevet i vår veiledning. Bevegelige deler skal smøres årlig.
    Se hvordan du vedlikeholder dine vinduer og ytterdører her
  • Alle våre garantier gjelder i Norge.
Forutsetninger for 10 års garantiForutsetninger for 10 års garanti

Oppbevaring

Vær oppmerksom på at plastfolien skal fjernes så raskt som mulig etter levering for å opprettholde garantien.

Vinduer og dører skal oppbevares korrekt frem til de skal monteres, ellers bortfaller garantien. Alle elementene skal beskyttes mot fukt, direkte sollys, smuss og skitt. Elementene oppbevares best innendørs eller under tak på fast, jevnt underlag. Ved oppbevaring utendørs, skal oppbevaringen være kortvarig. Elementenes topp og sider skal dekkes til med vanntett presenning, som er festet forsvarlig med tanke på vind og vær, samtidig som det er sirkulasjon i luften under presenningen.

NB! Emallasjen fra fabrikken er kun beregnet til å beskytte elementene under transport fra fabrikk til mottaker, den er ikke beregnet til tildekning over tid. Produktskader forårsaket av ukorrekt oppbevering dekkes ikke av produktgarantien.

OppbevaringOppbevaring
Termisk brudd/sprengningTermisk brudd/sprengning

Termisk brudd/sprengning

 

Hvis du opplever at vindusglasset får en sprekk/sprekker som starter fra kanten av ruten, og du lurer på hvordan dette kunne skje, kan én av forklaringene være et termisk brudd, også kalt termisk sprengning.

 

Termiske brudd/sprengninger kan skje når det oppstår temperaturforskjeller mellom forskjellige soner på rutens flate, slik at det dermed oppstår trekkspenninger i glasset. Den kritiske grensen for de forskjellige glasstypene og kvalitetene varierer mye og kan starte fra 40–50 grader C.

 

Nedenstående øker risikoen for termisk brudd

  • Dersom overbygg gir delvis skygge på glassfasaden
  • Dersom påklebet folie dekker deler av glassflaten
  • Dersom gardiner, persienner og lignende er montert tett inntil glassflaten.
  • Dersom puter og møbler er plassert tett inntil glassflaten.
  • Dersom varmekilder som panelovner, vedovner og gassvarmere er plassert tett inntil glassflaten.

 

Termiske brudd uansett form dekkes ikke av vår garanti.

Vedlikehold

Her kan du laste ned detaljerte veiledninger for vedlikehold av dine nye vinduer eller ytterdører. Det er forskjell på hvordan du skal vedlikeholde elementene, avhengig av om de er i tre, tre/alu eller plast. Derfor må du velge den veiledningen som passer til vinduet eller døren du har.

VedlikeholdVedlikehold

Garantibetingelser

1.

Såfremt man innenfor garantiperioden beregnet fra produktionstidspunktet, dog senest 3 måneder etter at manglene er oppdaget, reklamerer over fabrikasjonsfeil og/eller materialfeil, gir garantien deg de rettigheter overfor garantigiveren som fremgår av pkt. 2. Om nødvendig påhviler det deg å dokumentere produktets leveringstidspunkt.

2.

Såfremt fabrikasjonsfeilen og/eller materialfeilen kan avhjelpes på forsvarlig vis ved en reparasjon/delvis utskiftning, vil garantigiveren velge denne løsningen. Reparasjon/delvis utskiftning skjer i dette tilfellet uten kostnad. Såfremt det berettiget reklameres over fabrikasjonsfeil og/eller materialfeil innenfor den i pkt. 1 nevnte tidsperioden, forplikter garantigiveren seg til uten beregning å levere et nytt produkt. Garantigiveren dekker likevel ikke garantiomkostninger ved avmontering av det gamle produktet samt montering av det nye produkt og heller ikke eventuelt følgearbeid i forbindelse med utskiftning av produktet, fordi dette ikke er omfattet av denne garantien. 

 

Hvis produktet på reklamasjonstidspunktet ikke lenger er i produksjon, er garantigiveren berettiget til i stedet å levere et annet tilsvarende produkt. 

3.

Denne garantien omfatter ikke fabrikasjonsfeil og/eller materialfeil på termoruter. I slike tilfeller gjelder imidlertid termorutefabrikantens garanti. I dette tilfellet henvises det til Visuelle kvalitetsavvik i termoruter. Les mer her

 

Denne garantien gir deg ikke ytterligere rettigheter enn dem som er beskrevet i pkt. 2.

4.

Såfremt du ønsker å reklamere over fabrikasjonsfeil og/eller materialfeil, skal dette skje senest 3 måneder etter at feilen er konstatert eller burde være konstatert. Reklamasjonen skal skje via vår hjemmeside.

5.

Denne garantien kan ikke gjøres gjeldende hvis de påberopte fabrikasjonsfeilene og/eller materialfeilene skyldes feilaktig montasje, bruk av ekspanderende skum, manglende eller utilstrekkelig vedlikehold eller feil betjening. 

 

Når det gjelder trevinduer og tredører som er overflatebehandlet fra fabrikkens side, henvises oppmerksomheten spesielt på vedlikeholdelsesveiledningen samt beskrivelsen ”Forventet utfall av industrielt overflatebehandlede treelementer (Bilag 14 i VinduesIndustriens Tekniske Bestemmel­ser).

Garantiperioden for Yale Doorman er 2 år. 

Vær oppmerksom på at produktgarantien kun gjelder produksjonsfeil og ikke feil som har oppstått på grunn av monteringsfeil eller manglende vedlikeholdelse. Skanva A/S eller Yale kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle tap som skyldes at Yale Doorman ikke fungerer. Uansett om det er direkte eller indirekte følgeskader.

Skanva A/S tester funksjonene til døren og håndtaket innen døren sendes fra fabrikken. 

For oppsett av brukerkoder, nedlastning av apper og andre funksjoner, se brukerinstruksjoner, videoer og annet materiale på https://yalehome.se/dk/. Skanva A/S kan ikke holdes ansvarlig for funksjonaliteten til tredjepartsapper og gir ikke støtte angående tilhørende apper, oppsett, Wifi, Bluetooth, software eller annen support på Yale Doorman.

6.

Garanti- og reklamasjonsretten omfatter ikke: Vanlig etterarbeid, som justering av hengsler og rammer, finpussing og små rifter i treet, svetting fra kvist, oppkoking eller bobler i malingen. Inntrenging av vann i bunnen av halvytterdører og innadslående ytterdører mellom dørramme og dørstokk ved montering på utsatte steder. Spesielle nedbørsforhold og vindforhold er heller ikke omfattet av reklamasjonsretten og garantien.