Handelsbetingelser

Handelsbetingelsene våre oppdateres kontinuerlig og gjelder for alle kjøp hos Skanva AS.

 

Nettstedet eies og publiseres av

 

Skanva AS
CVR: 35143637
Kjelsåsveien 7C
1415 Oppegård
E-mail: [email protected]
Tlf.  69 67 69 80

Handelsbetingelsene er sist oppdatert 26.01.2023

Bestilling

De varene du ønsker å kjøpe hos skanva.no, blir lagt i handlekurven når du klikker på ”Legg i kurven” ved siden av de aktuelle varene. Hvis du ønsker å se hva du har lagt i handlekurven og prisen på varene, kan du alltid klikke på handlekurven øverst til høyre. Når du er ferdig med å handle, klikker du på “ Gå til levering”, der du blir bedt om å angi leveringsadressen. Det er også på denne siden du må akseptere våre salgsvilkår. Hvis du har en kommentar til ordren, bes du skrive den i kommentarfeltet på samme side. Når dette er fylt ut, klikker du deg videre til betalingssiden. Her kan du sende inn den endelige bestillingen og gjennomføre betalingen. Det er mulig å avbryte kjøpet helt frem til denne modulen der du gjennomfører betalingen. Vi tar for øvrig forbehold om regnefeil, mangler eller problemer med vår online prisberegner ved bestilling på Skanva.no.

 

NB! Hvis produkter og/eller din ordre åpenbart er feilpriset, og du burde ha oppdaget feilen, er vi ikke forpliktet til å levere ordren til den oppgitte pris.

HandlekurvHandlekurv

Betaling

Betaling for varer innkjøpt på Skanva.no skjer kontant i NOK ved bruk av gyldig betalingskort. Enhver form for pengeoverføring til Skanva gjennom hjemmesiden Skanva.no foregår via en sikker, kryptert forbindelse. Alle opplysninger sendes kryptert. Dette ser du på nettleserens statuslinje, der et lukket låseikon vises. Betaling med betalings- eller kredittkort foregår via Quickpay, og derfor oppfyller vårt betalingssystem de aller strengeste sikkerhetskrav. Ved betalingsmodulen oppgir du betalingskortopplysningene: Kortholders fulle navn, kortnummer, utløpsdato og kontrollsifre. Skanva lagrer ikke dine betalingskortopplysninger. Når din betaling er gjennomført, sletter også Quickpay samtlige opplysninger om ditt kjøp. Du betaler ikke før varene er ferdig produsert på fabrikken. Vi belaster ikke ditt betalingskort før vinduene/dørene er ferdig produsert og klare til å bli sendt til deg.

Salg til mindreårige:

Bindende kjøpsavtale kan kun inngås med personer over 15 år. Kredittkjøp kan kun gjennomføres av personer over 18 år. 

BetalingBetaling

Ordrebekreftelse

Når du har sendt inn bestillingen din, betalingen er gjennomført, og Skanva har godkjent ordren, blir en ordrebekreftelse sendt deg via e-post. Denne ordrebekreftelsen blir sendt til den e-postadressen som du har oppgitt da du sendte inn bestillingen.

Ordrebekreftelsen inneholder:

  • Kjøpers navn
  • Selgers navn og adresse
  • Liste over de bestilte varene og prisen i NOK inkl. merverdiavgift
  • Bekreftelse på totalbeløpet som kjøper skal betale, med spesifisering av eventuelle gebyrer og fraktkostnader
  • Dokumentasjon for at betalingen har skjedd eller hvordan den må skje
  • Kjøpsdato (transaksjonsdato)
  • Leveringstidspunkt
  • Leveringsadresse
  • Ordrenummer
  • Transaksjonsvaluta
  • Kort gjengivelse av Skanvas generelle handelsbetingelser.

Alle avtaler inngås på norsk når du handler med Skanva. Du kan finne en kopi av ordrebekreftelsen ved å logge på vår hjemmeside eller ved å sende en forespørsel til: [email protected].

OrdrebekreftelseOrdrebekreftelse

Produktendringer og forbehold

Målene som er oppgitt i nettbutikken, er alltid oppgitt som produktenes utvendige karmmål og oppgis som bredde x høyde. Produktene utføres i vanlig god kvalitet.

 

Skanva utvikler løpende sine produkter. Derfor forbeholder vi oss retten til, til enhver tid og uten varsel, å endre design og utforming av produktene våre samt endre materialvalg. Bestilte produkter vil alltid bli utført i henhold til de til enhver tid gjeldende standarder for Skanvas produksjon på bestillingstidspunktet. Derfor er produkter som bestilles på forskjellige tidspunkter, ikke nødvendigvis utført etter samme spesifikasjon og er dermed ikke nødvendigvis like. Hvis du tidligere har bestilt hos oss og ønsker likhet mellom ordrene, ber vi om at du derfor sender en e-post til [email protected] før rettefristen utløper.

 

Her er den norske tekst: Pr mai 2021 har vi endret vinklen på samlingen av toppglasslister, les evt mer her

Produktendringer og forbeholdProduktendringer og forbehold

Angrerett

Som privatperson (forbruker) har man normalt 14 dagers angrerett ved kjøp av varer på nett. I gjeldende handelsbetingelser fravikes dette utgangspunktet av følgende årsak: Tilvirkningskjøp og fritatt fra angreretten.

Hos Skanva er alle produkter som bestilles, spesialfremstilt på bakgrunn av kjøpers individuelle behov og ønsker. Produktene fremstilles derfor i henhold til dine oppgitte spesialmål og spesifikasjoner. Til fordel for kjøper har Skanva opprettet et helautomatisk og høyteknologisk ordre- og produksjonssystem, som sikrer kortest mulig leveringstid samt billigst mulig produksjonstid. Dette systemet sikrer at produksjonen av de bestilte varene påbegynnes automatisk og umiddelbart etter at kjøper har sendt inn sin bestilling og betalingen er gjennomført. Av ovennevnte hensyn aksepterer kjøpere av varer hos Skanva at angreretten er begrenset. Har du endringer til en bestilling, må du gjøre dette innenfor 24 timer etter at bestillingen er gjennomført. Etter 24 timer blir statusen endret til «sendt til fabrikk» og det er ikke lenger mulig å endre ordren. 

 

Rettefrist og endringer av ordren.

Din ordre kan endres i vår selvbetjeningfunksjon i 24 timer etter at bestillingen er gjennomført. Du kan tilføye eller fjerne elementer. Det er ikke mulig å kansellere din ordre i selvbetjeningsfunksjonen. Hvis du ønsker å endre din ordre innen fristen ovenfor, ber vi deg om å lese mer i vår guide om 24 timers rettefrist.. Du vil motta en ordrebekreftelse på endringen og når rettefristen er utløpt, vil du motta en oppdatert ordrebekreftelse på det du har bestilt. .
Heretter vil det ikke være mulighet for ytterligere endringer.Eventuelle ytterligere endringer kan forsøkes via [email protected]. Men det koster minimum 2400 Kr. og kreves at endringen godkjennes av oss, basert på fremdriften av ordren i produksjonen.

 

OBS: Har du betalt med Klarna, er det ikke mulig å gjøre endringene via nettsiden. I dette tilfellet ber vi deg om å sende oss en e-post til [email protected] med dine endringer senest 24 timer etter bestillingen. 

AngrerettAngrerett

Priser

På Skanva.no er alle priser oppgitt i NOK (norske kroner) inklusiv merverdiavgift, men eksklusiv fraktkostnader. Først når du har gått videre til handlekurven, kan du se prisen inklusiv frakt. Skanva kan når som helst og uten varsel endre sine priser. De prisene som gjelder for kjøper, er de prisene som er oppgitt på bestillingstidspunktet. Prisene er dagspriser.

 

Diverse endringsgebyrer

  • Endring av adresse, dersom dette gjøres mer enn 2 uker etter ordredato 500 kr
  • Gebyr for kansellering av Klarna betaling 250 kr
PriserPriser

Levering

De innkjøpte varene fra Skanva.no sendes med transportør til leveringsadressen som er oppgitt i ordrebekreftelsen. Levering skjer vanligvis på hverdager mellom kl. 8.00 og 17.00.  Vi anbefaler at kjøper er til stede på leveringstidspunktet. Hvis ikke, aksepterer kjøper at Skanva kan levere varene i kjøpers fravær.

Det er kjøpers ansvar at det er mulig for en fullastet lastebil/trailer å kjøre frem til avtalt leveringsadresse. Viktig informasjon om lastebilen som leverer tilkjøperens leveringsadresse: Lastebilen med løftelem er 16,5 m lang, 4 m høy og 2,55 m bred. Hvis det ikke er mulig å kjøre helt frem til leveringsadressen og kjøper ikke aksepterer avlessing så tett på leveringsadressen som mulig, returneres ordren til terminalen. Gjenlevering vil skje for kjøpers regning.

Les mer her om levering

Levering anses som fullført når de kjøpte varene er avlesset ved fortauet på leveringsadressen eller umiddelbart utenfor leveringsadressen, uansett om kjøper er til stede på leveringstidspunktet eller ikke. Ordrer leveres alltid til fortaus- eller veikant. Det skjer for å unngå skade på kjøpers innkjørsel, da den normalt ikke er bygget for tunge lastebiler. Transportøren kan ikke benytte palløfter opp over en evt. fortauskant da det er fare for at varene velter, og det skjer materiell skade.

Ventetid, unødig forlengelse av avlessingstid eller forgjeves leveringsforsøk, som skyldes forhold hos kjøper, debiteres kjøper i henhold til transportørens gjeldende takster.

Bedriften bærer risikoen for varen hvis den forsvinner eller blir skadet innen levering. Kunden bærer risikoen for varen etter at den har blitt levert. Skader eller tyveri etter levering vil derfor være en sak utelukkende mellom kundens forsikringsselskap og kunden.

Det tas forbehold om forcemajeure, lockout, transporthindringer, maskinhavari, material- og fabrikasjonsfeil, og dermed også forsinkelser av råmaterialer som er nødvendige til framstilling av det kjøpte.

Vi har ikke mulighet for å sende/selge varer til utlandet, Jan Mayen, Bjørnøya, Svalbard eller Hopen.

LeveringLevering

Leveringstidspunkt

Levering skjer i overensstemmelse med det som er angitt i ordrebekreftelsen. Alle Skanvas produkter fabrikeres spesielt for deg etter de målene du har oppgitt til oss. Derfor er tidspunktet for levering alltid kun et cirkatidspunkt. Forsinket betaling kan derfor utsette leveringstidspunkt.

En ordre som er levert senest 4 uker etter leveringstidspunktet som er angitt i ordrebekreftelsen, betraktes som levert i rett tid, og kjøper kan derfor ikke påberope seg forsinkelse. Dessuten tar Skanva følgende forbehold: Forsinkelse som skyldes force majeure, krig, lockout, transportforstyrrelser, maskinhavari, material-, ordrebehandlings- og fabrikasjonsfeil samt forsinkelse fra underleverandørers side, kan ikke påberopes av kjøper. I alle tilfeller kan kjøper maksimalt kreve skadeserstatning tilsvarende den kjøpte varens verdi.

Ved ønske om heve kjøp på grunn av forsinkelser utover 5 uker, skjer tilbakebetaling senest 14 dager etter mottatt ønske om tilbakebetaling og kontonummer er mottatt fra kunde.

LeveringstidspunktLeveringstidspunkt

Leveringskostnader

Hvis levering til kjøpers adresse skal utføres av Skanva, blir dette fakturert kjøper. Vi gjør også oppmerksom på at ved kjøp av elementer med en lengde fra 2,65 m og over vil levering skje med lastebil med kran. Leveringstillegg for dette er etter avtale med Skanva.

LeveringskostnaderLeveringskostnader

Fraktskader, andre skader og leveringsfeil

Før kjøper kvitterer for mottatte varer, skal kjøper ved levering kontrollere produktene for fraktskader. Kjøper skal slik kontrollere om emballasjen er brutt, eller om det er noe annet som indikerer for skader. Til slutt skal det bestilte antall enheter svare til det leverte.

Ved skade mottas ordren med særskilt forbehold på fraktbrevet, og du bes kontakte Skanva på [email protected] eller opprette en reklamasjon på hjemmesiden innen 24 timer. Merk at vi anbefaler at du mottar ordren til tross for skade, da igjenlevering vil skje for din regning. Bilder av skaden skal tas før utpakking – ellers bortfaller reklamasjonsretten.

Hvis fraktbrevet er underskrevet av kjøper uten anmerkninger, er det ikke mulig senere å kreve erstatning for fraktskade eller for manglende enheter. Dermed kan Skanva ikke utbedre eller produsere en ny vare uten beregning.

Fraktskader, andre skader og leveringsfeilFraktskader, andre skader og leveringsfeil

Feil og mangler

Etter at bestillingen er levert på din adresse, må den gjennomgås grundig for feil og mangler. Gjennomgå bestillingen i henhold til ordrebekreftelsen og sjekk at alt er som bestilt. Skulle det mot formodning være feil eller mangler ved din ordre, bes du opprette en reklamasjon på dette senest 8 dager etter at din ordre er blitt levert. Bilder av feil/mangler må tas før montering, ellers bortfaller reklamasjonsretten. Vennligst vent med å montere elementet/elementene til du har fått svar på reklamasjonen.

Feil og manglerFeil og mangler

Reklamasjon og garanti

Kjøper kan reklamere etter gjeldende norsk lovgivning hvis en kjøpt vare mot forventning er beheftet med en feil eller mangel. Som kjøper har du derfor i utgangspunktet to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Her hos Skanva får du ytterligere garanti utover det lovgivningen bestemmer, på tilsammen 10 år. Se vår gjeldende garantierklæring her. Mangelen må ikke være oppstått som følge av feilaktig bruk eller montering av produktet eller annen skadevoldende praksis. Alle reklamasjoner skal foretas via vårt serviceskjema. Husk å vedlegge bildedokumentasjon av skaden.

Transportskader skal anmeldes senest 24 timer etter at kjøper har mottatt bestillingen. Ved feil og mangler har kjøper 8 dager til å opprette en reklamasjon. Merk: Kjøper skal vente med å montere produktet til han eller hun har fått svar på reklamasjonen.

Feil eller mangler som senere oppstår i den alminnelige reklamasjonsperioden, skal meldes raskest mulig via serviceskjemaet på Skanva.no.

Jfr. forbrukerkjøpsloven §30 har ikke selgeren rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Det betyr at kunden etter to avhjelpsforsøk har rett til å heve avtalen og kreve kjøpsbeløpet tilbakebetalt, dersom den samme feilen skjer igjen, jfr.§32. Dette gjelder i de tilfellene mangelen er vesentlig. En evt. tilbakebetaling skjer innen 14 dager.

Den visuelle kvaliteten på vinduer og dører, vurderes fra en 3 meters avstand og aldri i direkte sollys

Skanva er i alle tilfeller berettiget til innenfor rimelig tid å avhjelpe skaden, bytte eller ta de aktuelle varene i retur. Skanva kan ved berettiget reklamasjon agere ved å utbedre skaden, erstatte med ny vare eller gi et fradrag i prisen på produktet. Hvis Skanva kompenserer eller leverer en ny vare leveres disse til oppgitt leveringsadresse i ordrebekreftelsen. Vi dekker ikke monteringsutgifter, utgifter til frakt(eksempelvis hytte på fjellet, ferge, båt, helikopter eller lignende) eller lokal oppbevaring.

 

Bemerk: Trykkbrudd i glass ved montering over 800 moh. (800 meter over havet)
Isolerglassruter som plasseres høyere enn 800 moh må trykkutjevnes av fagperson, da der er fare for at de sprekker, dersom det ikke blir gjort.

Isoler ruter som blir satt inn i hytter/fritidsboliger på høyfjellet, har en tendens til å sprekke eller får et overtrykksbrudd. Det er høydeforskjellen fra produksjonssted til monteringssted som er årsaken. Lufttrykket synker med økende høyde, med 1mbar på 8 m. En rute som er helt plan ved havet, blir som en ballong i høyden. Jo større høyde ruten monters i, jo mer ballong. Når vinduene skal monteres over 800 moh (meter over havet) må ruten trykkutjevnes for at ruten kan bevare sin garanti. Kontakt oss herom innen bestilling av vinduer og dører


Bemerk: Innadslående dører: 
Når du skal velge åpningsretningen på en ytterdør, er det svært viktig å kontrollere om døren kan risikere å bli utsatt for ekstreme værforhold, f.eks. om den skal ha åpningsretning et sted der den er utsatt for voldsomme påvirkninger uten leforhold. Konstruksjonsmessig kan innadslående dører nemlig ikke sikres 100 % mot vanninntrenging ved ekstreme værforhold som for eksempel slagregn. For å sikre optimal lukketetthet må 3-punktslåsen være aktivert. Det gis derfor ikke garanti mot vanninntrenging på bakgrunn av forholdene beskrevet ovenfor.

 

Bemerk: Oppdelingen inni glasset bak sprossen.

Dette kan skje når dører lukkes kraftig, det kommer trykkbølger fra lastebil, tog, godstog og ved skytebaner, m.m. Vi gjør oppmerksom på at disse forhold ikke er et grunnlag for reklamasjon.

 

Bemerk: Innvendige vinduer (New Yorker vinduer)

Innvendige vinduer er konstruert for innvendige vegger, og tåler derfor ikke regn eller høy luftfuktighet. Monteres innvendige vinduer i yttervegger, bortfaller garantien. New Yorker elementet er for montering i vegg, men egner seg også til å stå med fri gavl, dersom du dekker gavlen med plate eller stolpe.

 

Bemerk: Yale Doorman. 

Garantiperioden for Yale Doorman er 2 år.

Vær oppmerksom på at produktgarantien kun gjelder produksjonsfeil og ikke feil som har oppstått på grunn av monteringsfeil eller manglende vedlikeholdelse. Skanva A/S eller Yale kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle tap som skyldes at Yale Doorman ikke fungerer. Uansett om det er direkte eller indirekte følgeskader.

Skanva A/S tester funksjonene til døren og håndtaket innen døren sendes fra fabrikken. 

For oppsett av brukerkoder, nedlastning av apper og andre funksjoner, se brukerinstruksjoner, videoer og annet materiale på https://yalehome.se/dk/. Skanva A/S kan ikke holdes ansvarlig for funksjonaliteten til tredjepartsapper og gir ikke støtte angående tilhørende apper, oppsett, Wifi, Bluetooth, software eller annen support på Yale Doorman.

 

Den visuelle kvaliteten på vinduer og dører bedømmes på 3 meters avstand og aldri i direkte sollys.
Skanva gir 10 års garanti på alle vinduer og dører. Les våre garantibetingelser her.
Vi har dessverre ikke mulighet til å selge våre varer til utlandet. Vår garanti omfatter ikke produkter som monteres i utlandet.
Har du spørsmål eller utfordringer når du fylder ut serviceskjemaet, så kontakt oss på 69676980 eller [email protected]

Reklamasjon og garantiReklamasjon og garanti

Montering

Det er mulig å montere Skanvas produkter på flere forskjellige måter. Flere forhold spiller inn når det gjelder korrekt montering, blant annet din spesifikke huskonstruksjon. Derfor er vår monteringsveiledning bare veiledende.

Montering av vinduer og dørerMontering av vinduer og dører

Opplysning om klagemuligheter

Hvis du ønsker å klage over kjøpet ditt, skal du rette en henvendelse til [email protected]. I tilfelle det ikke lykkes oss å finne en løsning, kan du inngi en klage til http://www.forbrukerradet.no. Skanva AS vil følge Forbrukerklageutvalgets avgjørelser ved en eventuell tvist.

Er handelen foretatt over landegrenser, kan du velge å klage til EU-kommisjonens online klageportal. Dette er bare relevant hvis du som forbruker har en bopel i et annet EU/EØS-land, da oppgavene ved EU-kommisjonens online klageportal er knyttet til saker oppstått ved handel over landegrenser. Du inngir klage her – http://ec-europa.eu/odr. Når du inngir en klage, ber vi deg også angi det via vår e-postadresse [email protected].

Erstatning og produktansvar

I utgangspunktet kan kjøper kreve erstatning i henhold til gjeldende norsk lovgivning. Likevel kan kjøper maksimalt kreve skadeserstatning tilsvarende det kjøpte produktets verdi. Skanva er ikke ansvarlig for skade forvoldt av det solgte produktet:

  • På mennesker, fast eiendom eller løsøre, som inntrer mens det solgte produktet er i kjøperens besittelse.
  • På produkter som er fremstilt av kjøperen, eller på produkter der disse inngår, eller for skade på fast eiendom eller løsøre, som disse produktene forårsaker som følge av det solgte.

Skanva er ikke i noe tilfelle ansvarlig for driftstap, tapt fortjeneste eller andre økonomiske konsekvenstap.

OpplysningOpplysning

Behandling av personopplysninger

Hos Skanva legger vi vekt på å verne om privatlivets fred. Kun i begrenset omfang bruker vi personopplysningene (navn, adresse, e-postadresse og telefonnummer) du oppgir ved bestilling. Disse opplysningene bruker vi bare i den utstrekning det er nødvendig for gjennemføring av kjøpet, og opplysningene vil ikke bli gitt til en tredjepart. Vår håndtering av personopplysninger skjer i overensstemmelse med gjeldende lovgivning om personvern, og i den forbindelsen er Skanva (jf. nærmere selskapsopplysninger) dataansvarlig og databehandler.

Alle servere som benyttes til lagring av personopplysninger oppgitt ved ordrebestilling, er plassert sikret og sentralt i Skanva-konsernet eller hos Skanva-konsernets IT-partner. Data til bruk for gjennomføring av betaling ligger hos Skanvas betalingsleverandør, E-pay. Kunder hos Skanva er til enhver tid berettiget til å få opplyst hvilke personopplysninger vi har registrert. Du kan også kreve opplysningene slettet når kjøpet er gjennomført. Hvis du ønsker å gjøre dette, kontakter du Skanva, jf. ovennevnte kontaktdata.

Persondataene registreres hos Skanva AS og oppbevares i fem år, hvoretter de slettes. Det er derfor mulig å kontakte oss hvis ditt forsøk på å lage en ordre mislyktes. Du kan be oss om å gjenopprette handlekurven du har mistet ved å opprette det kjøpet som du har forsøkt å bestille under en brukerprofil. Ved å kontakte oss omkring å gjenopprette en handlekurv som er mistet aksepterer man at man blir opprettet som bruker. Ønsker man at slette brukerprofilen igjen send vennligst en epost til [email protected] fra den epost adresse som man ønsker å slette brukerprofilen til. Ved innsamling av personopplysninger via Skanva.no, garanterer vi at dette alltid skjer når du avgir ditt uttrykkelige samtykke. Du er på den måten informert om hvilke opplysninger som samles inn og hvorfor. Direktøren for og medarbeiderne hos Skanva har adgang til de opplysningene som er registrert om deg.

 

Markedsføring
Vi deler dine kontaktinformasjoner (navn, adresse, tlf-nr og e-mail adresse) med Google og Facebook for å bedre kunne dokumentere effekten av markedsføringen vår.

 

Invitasjon til brukeranmeldelser

Ved kjøp på Skanva.no videregir vi opplysninger om navn og e-postadresse til bedrifter som utfører kundertilfredshetsundersøkelser og anmeldelser, for tiden Trustpilot.

Disse bedrifter kan, på våre vegne, sende en invitasjon til å gjennomføre en bedømmelse av Skanva.no på deres hjemmeside. Formålet er at du som kunde kan dele din vurdering og anmeldelse overfor andre forbrukere, og at vi kan forbedre vår serive og våre produkter. Du er ikke forpliktet til å publisere en anmeldelse, men velger du å gjøre det, blir Trustpilot ansvarlig for dine oppgitte personopplysninger.

Kundeopplysninger oppbevares ikke kryptert.
Kundeopplysninger overføres ikke kryptert.

Behandling av personopplysningerBehandling av personopplysninger