Kjøper kan reklamere etter gjeldende norsk lovgivning hvis en kjøpt vare mot forventning er beheftet med en feil eller mangel. Som kjøper har du derfor i utgangspunktet to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Her hos Skanva får du ytterligere garanti utover det lovgivningen bestemmer, på tilsammen 10 år. Se vår gjeldende garantierklæring her. Mangelen må ikke være oppstått som følge av feilaktig bruk eller montering av produktet eller annen skadevoldende praksis. Alle reklamasjoner skal foretas via vårt serviceskjema. Husk å vedlegge bildedokumentasjon av skaden.
Transportskader skal anmeldes senest 24 timer etter at kjøper har mottatt bestillingen. Ved feil og mangler har kjøper 8 dager til å opprette en reklamasjon. Merk: Kjøper skal vente med å montere produktet til han eller hun har fått svar på reklamasjonen.
Feil eller mangler som senere oppstår i den alminnelige reklamasjonsperioden, skal meldes raskest mulig via serviceskjemaet på Skanva.no.
Jfr. forbrukerkjøpsloven §30 har ikke selgeren rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Det betyr at kunden etter to avhjelpsforsøk har rett til å heve avtalen og kreve kjøpsbeløpet tilbakebetalt, dersom den samme feilen skjer igjen, jfr.§32. Dette gjelder i de tilfellene mangelen er vesentlig. En evt. tilbakebetaling skjer innen 14 dager.
Den visuelle kvaliteten på vinduer og dører, vurderes fra en 3 meters avstand og aldri i direkte sollys
Skanva er i alle tilfeller berettiget til innenfor rimelig tid å avhjelpe skaden, bytte eller ta de aktuelle varene i retur. Skanva kan ved berettiget reklamasjon agere ved å utbedre skaden, erstatte med ny vare eller gi et fradrag i prisen på produktet. Hvis Skanva kompenserer eller leverer en ny vare leveres disse til oppgitt leveringsadresse i ordrebekreftelsen. Vi dekker ikke monteringsutgifter, utgifter til frakt(eksempelvis hytte på fjellet, ferge, båt, helikopter eller lignende) eller lokal oppbevaring.
Bemerk: Trykkbrudd i glass ved montering over 800 moh. (800 meter over havet)
Isolerglassruter som plasseres høyere enn 800 moh må trykkutjevnes av fagperson, da der er fare for at de sprekker, dersom det ikke blir gjort.
Isoler ruter som blir satt inn i hytter/fritidsboliger på høyfjellet, har en tendens til å sprekke eller får et overtrykksbrudd. Det er høydeforskjellen fra produksjonssted til monteringssted som er årsaken. Lufttrykket synker med økende høyde, med 1mbar på 8 m. En rute som er helt plan ved havet, blir som en ballong i høyden. Jo større høyde ruten monters i, jo mer ballong. Når vinduene skal monteres over 800 moh (meter over havet) må ruten trykkutjevnes for at ruten kan bevare sin garanti. Kontakt oss herom innen bestilling av vinduer og dører
Bemerk: Innadslående dører:
Når du skal velge åpningsretningen på en ytterdør, er det svært viktig å kontrollere om døren kan risikere å bli utsatt for ekstreme værforhold, f.eks. om den skal ha åpningsretning et sted der den er utsatt for voldsomme påvirkninger uten leforhold. Konstruksjonsmessig kan innadslående dører nemlig ikke sikres 100 % mot vanninntrenging ved ekstreme værforhold som for eksempel slagregn. For å sikre optimal lukketetthet må 3-punktslåsen være aktivert. Det gis derfor ikke garanti mot vanninntrenging på bakgrunn av forholdene beskrevet ovenfor.
Bemerk: Oppdelingen inni glasset bak sprossen.
Dette kan skje når dører lukkes kraftig, det kommer trykkbølger fra lastebil, tog, godstog og ved skytebaner, m.m. Vi gjør oppmerksom på at disse forhold ikke er et grunnlag for reklamasjon.
Bemerk: Innvendige vinduer (New Yorker vinduer)
Innvendige vinduer er konstruert for innvendige vegger, og tåler derfor ikke regn eller høy luftfuktighet. Monteres innvendige vinduer i yttervegger, bortfaller garantien. New Yorker elementet er for montering i vegg, men egner seg også til å stå med fri gavl, dersom du dekker gavlen med plate eller stolpe.
Bemerk: Yale Doorman.
Garantiperioden for Yale Doorman er 2 år.
Vær oppmerksom på at produktgarantien kun gjelder produksjonsfeil og ikke feil som har oppstått på grunn av monteringsfeil eller manglende vedlikeholdelse. Skanva A/S eller Yale kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle tap som skyldes at Yale Doorman ikke fungerer. Uansett om det er direkte eller indirekte følgeskader.
Skanva A/S tester funksjonene til døren og håndtaket innen døren sendes fra fabrikken.
For oppsett av brukerkoder, nedlastning av apper og andre funksjoner, se brukerinstruksjoner, videoer og annet materiale på https://yalehome.se/dk/. Skanva A/S kan ikke holdes ansvarlig for funksjonaliteten til tredjepartsapper og gir ikke støtte angående tilhørende apper, oppsett, Wifi, Bluetooth, software eller annen support på Yale Doorman.
Den visuelle kvaliteten på vinduer og dører bedømmes på 3 meters avstand og aldri i direkte sollys.
Skanva gir 10 års garanti på alle vinduer og dører. Les våre garantibetingelser her.
Vi har dessverre ikke mulighet til å selge våre varer til utlandet. Vår garanti omfatter ikke produkter som monteres i utlandet.
Har du spørsmål eller utfordringer når du fylder ut serviceskjemaet, så kontakt oss på 69676980 eller [email protected]